28.8.2016

Hiusala ammatiksi

1990-luvun muoti

90-luvun hius, meikki ja vaate muoti oli hyvin yksilöllistä ja omalaatuista. Paheksuttiin massamuotia ja jokainen yritti olla oma itsensä. Edelleen nähtiin 80-luvulla olleita kirkkaita värejä. Jotkut taas olivat vannoutuneita grunge-faneja ja pukeutuivat kuluneisiin brändi ja flanelli paitoihin. Sekä urheiluvaatteet, moniväriset abstraktit kuviot, matala vyötäröiset vaaleat farkut, Caprit, paksupohjaiset kengät sekä mustat nahkatakit olivat muodissa. Mukaan tulivat muun muassa myös punk, gootit, hopparit, hipit sekä hevarit. Jonkin verran harrastettiin kierrätystä ja vaatteita ostettiin paljon kirpputoreilta ja tuunattiin oman näköiseksi. Muodissa myös näkyi ohuet laskeutuva kankaat sekä napapaidat.  Meikissä taas keskityttiin luonnolisuuteen. Paljon käytettin beigeä huulipunaan mutta jotkut taas tykkäsivät mustasta eyelineristä ja punaisesta huulipunasta jota näkee tänäkin päivänä paljon. 90-luvun loppupuolella taas käytettiin enemmän kimalteita jota levitettiin silmien läheisyyteen. Myös kulmakarvat nypittiin ohuiksi viivoiksi ja  huulet rajattiin ruskealla tai tummanpunaisella ja keskelle laitettiin vaaleaa huulipunaa. Hiusmuodissa värihuuhtelut olivat suosiossa ja hiusten piti olla luonnolliset. Pituus vaihteli lyhteestä pitkään ja kampaukset olivat huolettomia ja viimestelemättömiä. Leikkauksissa käytettiin eri tekniikoita ja yhdisteltiin paljon. Hiusten värissä luonnolliset sävyt olivat muotia. 90-luvulla käytettin paljon hiusdonitseja joilla hiukset kiinnitettiin usein ponihännälle tai leteille. Jonkin aikaa muodissa oli myös tortut ja sivu tortut. Hiusten piti olla myös hyvin hoidetut ja kiiltävät. Hiuslisäkkeidenkin käyttö oli 90-luvulla suosittua ja hiustenpidennys tekniikoita kehitettiin. Myös kreppikiharat olivat muotia 90-luvulla.




Alaltamme löytyviä yrityksiä ovat parturi-kampaamo liikkeet ja tukkuliikkeet.

 Iconhair

Iconhair on mielestäni ajanmukainen ja menestynyt parturi-kampaamo yritys. Se on ollut pystyssä vuodesta 2013 ja se on yhden ihmisen omistama liike Helsingissä. Omistajalla on ollut liikkeitä suomessa sekä Australiassa  ja niiden pohjalta hän on valinnut parhaimmat tuotteet suomalaisten hiusten laatuun. Hän löysi Australiassa ollessaan australialaisen stylistin Kevin Murphyn tuotteita ja päätti ottaa niitä suomeen omaan liikkeeseensä käyttöön. Hiusten värjäksessä hän käyttää suomalaista sim sensido värisarjaa. Lisäksi liikkeessä käytetään seitsemän suomalaisen mies stylistin kehittämää seven professional tuotesarjaa. Liikeen tarkoituksena hänellä on palvella kaiken laisia asiakkaita niin suomalaisia kuin ulkomaalaisiakin. Liikkeessä palvellaan sekä suomeksi että englanniksi joka on nykypäivänä aika tarkeää.  Mielestäni yrityksestä menestyneen tekee ainakin se että omiastajalla on ollut liikkeitä muuallakin kun suomessa ja hän käyttää amattistylistejen tuotesarjoja. Ajanmukaisen siitä tekee ainakin se että liike on hyvin kansainvälinen että ulkomaaliset voivat asioida siellä vaivattomasti kun nitä on täälä suomessa nykypäivänä niin paljon.



MILLAISIA AMMATTITAITOVAATIMUKSIA JA OSAAMISTA TULEVAISUUDEN AMMATTILAISELLA MIELESTÄSI VAADITAAN?


Täytyy osata olla hellävarainen työtä tehdessä ettei vaikka vahingossa tukista asiakasta vaikka hiustenpesun yhteydessä tai revi hiuksia kammatessa. Otteitten tulee kuitenkin olla sopivan napakota mutta ei liian rajuja. Täytyy myös osata myydä asiakkaalle hänelle sopivia hiustuotteita. Ammattilaisen täytyy osata soveltaa ja suunnitella asiakkaan kanssa hänelle sopivia leikkauksia ja värivaihtoehtoja. Sekä osata ehdottaa eri vaihtoehtoja jos asiakas ei tiedä mitä haluaa. Mutta jos asiakas tietää mitä haluaa täytyy osata tehdä sen mukaisesti eikä alkaa tekemään jotain muun laista esim väriä.



Hiusalan asiakaspalvelijan tärkeimmät ominaisuudet

Tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluu että osaa jutella asiakkaille työtä tehdessä ja osaa esitellä asiakkaalle sopivia hius tuotteita sekä kysellä asiakkaalta aikaisemmista hänelle tehdyistä värikäsittelysitä ja muista käsittelyistä. Sekä osaa pitää oikeanlaiset otteet työtä tehdessä  eikä ole liian kovakourainen ja muistaa myös ottaa asiakkaan toiveet huomioon ja tehdä niin kuin asiakas haluaa.




http://www.iconhair.fi/parturi-kampaamo/

http://fuusio.vaasa.fi/kulttuuri-ilmioeitae/22-muodin-vuosikymmenet





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti