8.9.2016

Hiuskilta tehtävä


Meillä oli koulussa 7.9.16 kiltapäivä Säynätsalossa jossa tehtiin yhteisiä pelisääntöjä ja leikittiin tutustumisleikkejä. Osa porukasta jäi vielä illaksi sinne ja osa lähti jo päivällä kotiin. Päivä meni mielestäni suhteellisen hyvin ja kivasti oli mukava tutustua ihmisiin ja mukavaa oli myös saada jäädä sinne pidemmäksi aikaa tutustumaan ja niin edelleen. Alusta alkaen meillä on ollut hyvä yhteishenki ja luokassa on paljon mukavia ihmisiä ja erilaisia persoonia. Tutustumisleikit ei tosin mennyt ihan niin hyvin kuin muu ohjelma oli turhan vaikeita leikkejä ja itse en muutenkaan ole mikään leikki ihminen vaikka kyllä mukaan lähden jos pakko. Ja oli sekin silti ihan hauskaa.
Opin tuntemaan ihmisiä vähän paremmin ja jonkin verran tuli uusia piirteitä osasta porukkaa esille.

Sovimme myös yhteisiä pelisääntöjä. Niitä tuli yhteensä seitsemän ja kaikilla oli aikalailla samoja ajatuksia.
 1. Yhteisöllisyys ja tasa-arvo
Meitä on monen laisia ihmisiä luokassa ja jokainen on erilainen mutta olemme kaikki tasa-asvoisia eikä kukaan ole kenenkään yläpuolella.

2.Hyvät käytöstavat
Asikaspalvelu tilanteissa pitää osata käyttäytyä ja esim. kiroilu ja muu huutelu ja mölyäminen ei sovi asiakaspalveluun. Itseltä ainakin pääsee helposttikkin niitä kirosanoja mutta kyllä ne asiakaspalvelussa sitten jää pois. Ja koulussa pitää muutenkin osata käyttäytyä ja itse ainakin pyrin käyttäytymään kunnolla.

3.Siististä ympäristöstä huolehtiminen.
Joka kerta kun lopetetaan työt niin siivotaan yhdessä koko luokka eikä niin että osa porukasta lähtee aikaisemmin pois ja osa jää siivoamaan. ja jos on tehnyt oman osansa niin voi vielä auttaa muita jos joltain on vaikka joku asia vielä tekemättä.

4.Positiivinen asenne.
Kouluun tulla positiivisella asenteella eikä joka päivä naama mutrulla. Asiakaspalelussa täytyy näyttää iloiselta ja aina valmiilta palvelemaan asiakkaita vaikka olisikin huono päivä. Kaikilla on joskus huono päivä mutta silti pitäisi olla positiiviisella asenteella varsinkin asiakas palvelussa. Itse olen todella huono peittämään huonoa päivää mutta yritän parhaani mukaan oppia näyttämään iloisemmalta vaikka ei huivttaisi.

5.Hoidetaan aloitetut tehtävät loppuun saakka.
Mitään ei jätetä kesken. Jos jotain aloitetaan nii se tehdään loppuun saakka.

6.Rakentavan kritiikin antaminen ja vastaan ottaminen.
Tällä tarkoitetaan sitä että jos huomaa että toinen tekee jonkun väärin tai huomaa vaikka että jollain on jäänyt esim. leikkauksessa jotain virhetä yms niin antaa siitä rakentavaa palautetta ja vaikka käy neuvomassa että miten kannattaisi tehdä tai näyttää sen virhekohdan ja osaa myös ottaa itse vastaan saman laista kritiikkiä.

7.Työrauha.
Täytyy antaa työrauha muille  eikä olla kokoajan äänessä ja häiritä muita huutelemala mitä sattuu yms. Varsinkina asiakaspalvelu tilanteissa se on tärkeää koska kun on oikeita asiakkaita niin sitten ei voi mennä vaan viereen juttelemaan ja häiritsemään kun toinen tekee työtä.

Itse aijon noudattaa sääntöjä niin hyvin kuin pystyn kaikki tuntuvat suht helpoilta toteuttaa vaikka en osaa antaa kovin hyvin rakentavaa kritiikkia mutta enköhän minä sen tässä vielä opi. Ja tovivon toki että muutkin noudattavar mahdollisimman hyvin. Parhaamme mukaan myös huolehdimme siitä että sääntöjä noudatetaan ja kukaan ei ala sooloilemaan omiaan. Sääntöjen noudttamisesta voimme huolehtia esim. siten että huomautamme toisillemme jos joku säännöistä vaikka on jäänyt noudattamatta. Ja kun kun sääntöjä onnistutaan noudattamaan nii kyllä siitä ainakin hyvä meieli tulee jos ei muuta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti